tiistai 23. helmikuuta 2016

2.A) RAJOJEN ASETTAMINEN

Rajojen asettaminen on tärkeää, jotta lapsi oppii ottamaan huomioon toisten tarpeet ja tunteet, yleisesti hyväksytyt toimintatavat ja yhteiset pelisäännöt. Lapsi oppii rajojen avulla myös hoitamaan yhteisiä velvoolisuuksia ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti. Rajoja tarvitaan myös lapsen turvallisuuden vuoksi, jotta lapsi oppii siis esimerkiksi leikkimään turvallisesti. Rajat ovat tärkeitä myös terveyden kannalta, esimerkiksi herkkujen syöntiä on syytä rajoittaa.Riittävä lepo ja unensaanti on myös erittäin tärkeää. Rajoja tarvitaan myös lapsen suojelemeiseksi asioilta, joita hän ei vielä ole valmis käsittelemään ja ymmärtämään, kuten väkivallan, seksin ja pornon näkeminen. 

Rajojen asettamisessa on tärkeää perustella ne lapselle ja noudattaa niitä johdonmukaisesti. Rajat luovat lapselle fyysisen turvallisuuden lisäksi psyykkistä turvaa, lapsi siis tuntee olevansa turvassa.

Joitakin esimerkkejä rajoista, joita päivähoidossa voi joutua asettamaan:

1) Leluja ei oteta toisten käsistä - Johdonmukaisesti palautetaan lelut oikeille omistajilleen ja kerrotaan ettei leluja saa ottaa toisten kädestä. Lasta opetetaan myös pyytämään anteeksi.

2) Toisia ei lyödä, potkita, purra tai muuten vahingoiteta - Lapsen toimet estetään johdonmukaisesti. Lapsi pysäytetään ja otetaan mahdollisesti syliin ja hänelle kerrotaan, että ko. käytös ei ole hyväksyttävää, koska toista lasta sattuu ja hänelle tulee paha mieli. Hänen kanssaan keskustellaan siitä, kuinka pahalta itsestä tuntuisi vastaassa tilanteessa.

3) Ketään ei kiusata eikä jätetä yksin - Kerrotaan, että kotona voi valita kaverinsa, mutta päiväkodissa kaikkien kanssa täytyy leikkiä, kukaan ei saa jäädä yksin, Keskustellaan siitä, miten pahalta kiusaaminen ja yksin jättäminen tuntuu ja pyydetään lasta ajattelemaan, miltä hänestä itsestään tuntuisi vastaavassa tilanteessa. Mennään tarvittaessa mukaan leikkeihin, esimerkiksi apuminäksi ujoille lapsille. 

4) Päiväunille rauhoitutaan - Kerrotaan, että riittävä lepo on kasvun ja hyvän olon kannalta tärkeää, ja pidetään huoli, että kukaan ei metelöi nukkarissa. rauhoittumista varten voidaan lukea esim. satu. Tarvittaessa lasta voi silttää, jotta hän rauhoittuisi. Joskus voi olla aiheellista siirtää lapsi pois nukkarista, mikäli hän häiritsee muiden lepohetkeä.

5) Vaatteita ei jätetä levälleen - Lapsille opetetaan mihin vaatteet kuuluu laittaa, esimerkiksi takit naulakkoon.

6) Lelut korjataan paikoilleen leikkien jälkeen - Lapsille opetetaan, että leluja ei voi jättää levälleen ja että ensin on siivottava lelut, ennen kuin siirrytään muihin leikkeihin / toimiin. Esimerkiksi kysymysten avulla, kuten "Tiedätkö mihin tämä lelu kuuluu?" tai "Osaatko viedä tämän oikealle paikalle?", voi houkutella isompia lapsia viemään tavaroita paikoilleen. Pieniä lapsia kysymysmuoto voi hämmentää, joten heille voi sanoa vaikkapa, että ”Kerätäänpä lelut yhdessä laatikkoon”.

7) Kun toinen puhuu, kuunnellaan - Lapsille opetetaan, että on tärkeää ja kohteliasta kuunnella, kun toinen puhuu. Voi esimerkiksi sanoa, että sinun vuorosi on kertoa seuraavaksi ja sitten me muut kuunnellaan sinun asiaasi. 


8) Kädet pestään esim. vessakäynnin jälkeen - Perustelu on myös tässä tärkeää, eli lapselle kerrotaan, että kädet täytyy pestä, jotta pöpöt eivät leviä ja jotta lapsi ei tulisi sairaaksi. Johdonmukainen toiminta, kuten kädet pestään aina päiväkotiin tultaessa, ennen ruokailua, vessakäynnin jälkeen jne. on tärkeää. Tarvittaessa näytetään kädestä pitäen kuinka kädet tulee pestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti