tiistai 23. helmikuuta 2016

1. A) TIEDONKERUUMENETELMÄT

Kuinka eri tavoin toimimalla voi kerätä tietoa lapsista päiväkodissa?

Lapsia voi havainnoida arkipäivän toiminnoissa, eli kuinka hyvin lapselta esim. sujuvat wc-toimet, ruokailu, miten lapsi pärjää sosiaalisissa tilanteissa jne. Havainnoimalla saadaan selville lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen taso. Lapselle voi esimerkiksi olla vaikea päästä mukaan leikkeihin vakkapa ujouden takia, jolloin hän tarvitsee ns. apuminää eli kasvattajan apua ja tukea uskaltaakseen liittyä mukaan leikkiin.

Tietoa saadakseen voi myös keskustella lapsen kanssa,  häneltä voi eimerkiksi kysellä hänen toiveistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. Jos lapsi on esimerkiksi kiinnostunut musiikista, voivat vaikkapa pukemistilanteet sujua paremmin laulun avulla.

Lapsen vanhempien kanssa voi myös keskustella heidän näkemyksistään ja toiveistaan lapsen kasvatusta koskien. Tämä on tärkeää havainnoinnin lisäksi varsinkin silloin, kun lapsi ei itse kykene kertomaan omista toiveistaan.

Erilaiset kirjalliset dokumentit ovat myös tärkeitä tiedonkeruun kannalta. Esimerkiksi hoitosuhteen alussa lapsen vanhemmat kirjaavat lomakkeelle perustietoja, kuten lapsen hoitoajat, elämänkatsomus, valtuutetut hoidosta hakijat, mahdolliset sairaudet ja ruokavaliossa huomioitavat asiat. Jokaiselle lapselle laaditaan myös oma varhaiskasvatussuunnitelma, jota päivitetään tasaisin väliajoin. Vasun laativat vanhemmat ja hoitohenkilökunta yhdessä ja siihen kirjataan muun muassa lapsen mielenkiinnon kohteita, kehityksellisiä tarpeita ja vahvuuksia sekä yksilöllisen tuen tarpeita. Suunnitelma perustuu vanhempien tietoihin lapsesta sekä päivähoitohenkilökunnan tekemiin havaintoihin.

Tiedonkeruu erilaisin menetelmin on erittäin tärkeää lapsen kehityksen tukemiseksi. Kun tiedetään esimerkiksi, missä asioissa lapsella on haasteita, voidaan keskittyä niiden asioiden oppimisen tukemiseen. Lapsen mielenkiinnon kohteiden selvittäminen on myös erittäin tärkeää, jotta oppimisesta voidaan tehdä lapselle mahdollisimman mielekästä ja näin ollen myös helpompaa. Tiedonkeruu on ensimmäinen vaihe hoito- ja kasvatustyön prosessissa, jonka pohjalta asetetaan tavoitteet ja laaditaan suunnitelma lapsen kasvun tukemiseksi.

1 kommentti:

  1. Hienoa, olet tehnyt blogitehtävät monipuolisesti ja kattavsti. Tulos on erinomainen. Kehityspsykologian tietoa hyödyntämällä, pyrit tukemaan lapsen hyvää kehitystä top jaksolla. Olet blogillasi luonut itsellesi myös toimivan käsikirjan, jota hyödyntämällä arvelisin sinun onnistuvan top jaksolla ja näytössä. Huomaathan, että tätä tietoa voit käyttää perustelemiseen sekä ideoimiasi soveltavia ratkaisuja monipuolistamaan toimintaasi.

    terv.
    pirjo

    VastaaPoista